Najem krótkoterminowy – spotkanie z ekspertami, rola MZBM we wsparciu mieszkańców

            W październiku 2024 r. w Centrum Innowacji Miejskich Urban Lab Rzeszów  odbyło się spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców, przedstawicieli rzeszowskich biur rachunkowych obsługujących przedsiębiorców, przedstawicieli biur nieruchomości i zarządców

oraz administratorów budynków mieszkalnych na temat procedur związanych z wynajmem krótkoterminowym w tzw. innych obiektach świadczących usługi hotelarskie.

            Podczas spotkania omówiono, jak uzyskana wiedza pomoże skutecznie rozwiązywać problemy związane z nieuczciwymi przedsiębiorcami, którzy nie przestrzegają obowiązujących przepisów. W szczególności poruszono kwestie dotyczące przypadków, gdy właściciele lokali ignorują zgłoszenia o niewłaściwym zachowaniu swoich lokatorów. Często lokatorzy wynajmujący mieszkania krótkoterminowo zakłócają ciszę nocną, zaburzają porządek na powierzchniach wspólnych, co negatywnie wpływa na komfort innych mieszkańców. Nowe procedury i zdobyta podczas spotkania wiedza mają na celu ułatwienie egzekwowania odpowiedzialności i wprowadzenie większej dyscypliny w zarządzaniu tego typu wynajmem, co przyczyni się do poprawy jakości życia w budynkach mieszkalnych.

            W wydarzeniu eksperci przedstawili szczegóły dotyczące między innymi wymogów sanitarno-epidemiologicznych, budowlanych i przeciwpożarowych, jakie powinien spełniać obiekt świadczący usługi krótkotrwałego najmu. Poruszone zostały kwestie związane z  podatkiem od nieruchomości w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak również przedstawiono informację na temat obowiązku sprawozdawczego oraz zmian przepisów, ale co istotne dla MZBM praw i obowiązków wynajmujących, aby zadbać o pozostałych mieszkańców budynków.

            Wydarzenie zgromadziło kilkadziesiąt osób reprezentujących rzeszowskie instytucje i biznes. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele komórek samorządowych odpowiedzialnych za poszczególne sektory jak między innymi:  Grzegorz Wrona – Zastępca Prezydenta Miasta Rzeszowa, Agnieszka Czyż-Byjoś – Dyrektor Wydziału Działalności Gospodarczej i Zezwoleń, Robert Homicki – Pełnomocnik Prezydenta ds. Rozwoju Gospodarczego i Przedsiębiorczości, Marek Urbanik – Kierownik Oddziału Higieny Komunalnej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, Krystyna Janicka – Dyrektor Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie, brygadier Grzegorz Kulig – Naczelnik Wydziału Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie, starszy kapitan,  Jan Czerwonka – Starszy Specjalista Wydziału Operacyjnego Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie oraz Anna Skiba z Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Rzeszowie.

Skip to content